Sådan får du flere anbefalinger på dit CV

Hvis du kan præsentere et antal gode anbefalinger på dit CV, er der en større sandsynlighed for at en kommende arbejdsgiver tager alt det andet pæne, du skriver om dig selv for gode varer. Du bliver simpelthen mere troværdig. Her får du en guide til, hvordan du kan skaffe flere af dem.

Annonce:

image

Det er velkendt at referencer (testemonials på markedsføringsk) sælger. Enhver moderne virksomhed, stor som lille, ved at hvis man kan få nogle af de eksisterende kunder til offentligt at sige noget pænt, er der gode muligheder for at hverve nye kunder og sælge flere produkter. Grunden er simpel: et uvildigt skudsmål har højere værdi end stort set alle de pæne ting, en virksomhed selv kan finde på at skrive om sig selv og sine produkter.

image

Der findes løgn, forbandet løgn - og anmeldelser. Du kan være stensikker på, at referencer og anmeldelser virker. Det er derfor, mange virksomheder helt åbenlyst snyder med dem, og skriver dem selv. Det er som oftest enkelt at spotte, men det gør det jo ikke mindre problematisk.

Anbefalinger på dit CV virker også. Men med reference til snyderi, må jeg kraftigt opfordre dig til aldrig nogensinde at skrive noget på dit CV som ikke er korrekt. Aldrig. Nogensinde.

Du kan indhente anbefalinger fra andre end dine arbejdsgivere

Traditionelt er anbefalinger på et CV snævert begrænset til udtalelser fra tidligere arbejdsgivere. Det siger sig selv, at de selvfølgelig er mægtig relevante. Selvom du ikke tror du nogensinde får brug for den, er det en god ide at sørge for at få en udtalelse med fra din chef, når du stopper et sted. Det kan også være relevant, hvis du skifter job indenfor samme virksomhed.

Men hvem siger at anbefalinger skal begrænses til kun at omfatte dine gamle chefer? Er du nyuddannet, er det jo heller ikke specielt nemt, af den simple grund at du nok ikke har haft så mange af slagsen, der ville kunne udtale sig.

En anbefaling skal helst komme fra mennesker, som har arbejdet sammen med dig, og som forhåbentlig har et positivt billede af dig. Vi kan i flæng nævne:

  • gamle kollegaer
  • studiekammerater
  • kontakter fra foreninger du er aktiv i
  • og alle andre, du i bred forstand har arbejdet sammen med professionelt

Det er de professionelle relationer, vi leder efter her. Dine barndomsvenner og din familie er dermed ikke helt så relevante i denne sammenhæng - med mindre de selvfølgelig har arbejdet sammen med dig i en eller anden formel relation.

Start med LinkedIn

Din LinkedIn-profil er et rigtig godt sted at starte.

Gå ind under Netværk -> Kontakter og se listen igennem. Der er masser af muligheder for at søge og segmentere.

Hvis ikke det er en øvelse du gør så ofte, er der nok en god chance for at du vil finde kontakter, du helt havde glemt. Jeg vil vædde med, at du har mange flere kontakter, der potentielt kan blive referencer, end du tror.

Kontakt dit netværk

For at få en anbefaling, er du nødt til at kontakte folk. Du kan enten gøre det gennem LinkedIn’s system til det selvsamme (mere om det herunder), via e-mail eller over telefonen. Ring op eller skriv og præsenter dig selv - man må forvente, at de godt kan huske hvem du er.

Forklar at du er arbejdssøgende, og er i færd med at samle anbefalinger ind til dit CV. De fleste mennesker vil blive smigrede over at høre fra dig - og hvis I har haft et godt samarbejde, bør der være en god chance for at de gerne vil give dig en anbefaling.

Spørg dem allerede her, om det også er OK, at virksomheder kontakter dem, hvis de vil have uddybet anbefalingen.

Gør det nemt for dine kontakter

Nogen vil gerne skrive en udtalelse omkring jeres samarbejde, mens andre måske har svært ved at finde tiden til det. Tilbyd dem, at du kan skrive et udkast og få dem til at godkende det. På den måde bliver det meget lettere for dem at sige ja til dig. Fordi det ikke kræver så meget arbejde.

Hvis du ender med at skrive udkastet, så forsøg at holde det rimelig kort, men i en tone som du synes passer til den person, der giver anbefalingen.

Hvis det virker som copy-paste, vil det fremstå som fabrikeret og uden den autencitet, som er det absolut vigtigste i forhold til anbefalinger. Sørg for at skrive det i en direkte form, hvor du beskriver, hvornår og om hvad I arbejdede sammen omkring.

Når dit udkast er færdigt, skal det sendes til personen med besked om, at de er meget velkommen til at skrive det om. Det er kun et udkast, men det er bare så gennemarbejdet, at de ikke behøver at bruge tid på det.

Jamen, er det ikke snyd at skrive sine anbefalinger selv?

Både og. Når du gør det på denne måde, indhenter du jo tilsagn. Dermed er der ikke på nogen måde tale om løgn – og det er trods alt en væsentlig pointe.

Til gengæld er det en god ide, kun at benytte denne metode via LinkedIn. Så er det nemlig din kontakt, som selv skal trykke på publiceringsknappen – og så er der i hvert fald ikke noget at være i tvivl om.

Sådan anmoder du om en udtalelse via LinkedIn

Anbefalinger på LinkedIn præsenteres ret prominent og gør en enorm forskel i forhold til det indtryk man får, når man besøger din profil.

Der er alle mulige gode grunde til netop at benytte LinkedIn til at høste nye anbefalinger. Der er ovenikøbet en dedikeret funktion til det – der er bare ikke mange som rent faktisk benytter den.

Her er det enklest at bruge browserudgaven af LinkedIn. Navigér til din profilside på LinkedIn og find punktet ”Anbefalinger”. Du finder mere information om hvordan du viser og skjuler anbefalinger på LinkedIn her.

Klik på linket ”Bed om en reference” og følg vejledningen på skærmen. Herunder har jeg for eksempel bedt min kollega Adam om en anbefaling – mod behørig bestikkelse, naturligvis.

  • linkedin-anbefalinger-trin-1.png
  • linkedin-anbefalinger-trin-2.png
  • linkedin-anbefalinger-trin-3.png

Brug anbefalingerne flere steder

Heldigvis er du jo mere end din LinkedIn-profil. Så husk at få ført de relevante anbefalinger over på det CV du sender med dine ansøgninger.

Nogle gange er det en fordel at have et kort CV (læs mere om det i dette blogindlæg), og i de tilfælde vil jeg anbefale dig at udvælge den eller de mest relevante anbefalinger – og så i øvrigt sørge for at du er let at finde på LinkedIn.

God jobjagt!

Dette blogindlæg blev oprindeligt udgivet i november 2018, og er opdateret og ajourført i september 2024.

Annonce:

image
Kristian Høgh Stephansen

Kristian Høgh Stephansen
10. september 2024

Tilmeld dig Ugebrev for ledige

CV skabeloner, tips og tricks til din jobsøgning, ledige jobs. nyt arbejdsmarked. Du får det hele og lidt til hver tirsdag i Ugebrev for ledige.

Læs mere på Ugebrevforledige.dk eller tilmeld dig herunder.

Annonce:

image
image
image
image