Vis arbejdsgiverne de rigtige billeder når de googler dig

Åbn et privat browservindue. Gå til images.google.dk og skriv dit navn. Hvad ser du? Det du ser, er det tætteste du kommer på det resultat, en potentiel arbejdsgiver får, når de søger på dit navn. Er det det rigtige billede af den du er som potentiel medarbejder? Eller bliver der sendt nogle helt forkerte signaler?

image

Jaja, men er det virkelig vigtigt?

Googles billedsøgning er en vigtig del af Google. Den er så vigtig, at resultaterne ofte bliver vist lige under de to - tre første resultater. Så selv hvis arbejdsgiveren ikke går direkte ind på Google billedsøgning, vil de i mange tilfælde se de første billeder af resultatet. Og de er, som billeder ofte er, temmelig iøjnefaldende. Derfor er det også vigtigt, hvordan man fremstår her.

Hvis ovenstående test gav 10 gode billeder af dig som det første resultat - så hurra! Så har du allerede en god billedprofil på Google. Det betyder ikke, at det ikke kan blive endnu bedre, og nogle af rådene herunder er helt sikkert stadig relevante, men du behøver ikke at gå i panik.

Der er imidlertid en stor sandsynlighed for, at resultatet ikke er perfekt. Det kan være du finder billeder, som:

  • slet ikke forestiller dig
  • forestiller produkter fra virksomheder, som du har været en del af tidligere
  • er meget gamle (men forestiller dig)
  • er meget pinlige (men forestiller dig)

Ingen af de ting er gode. Så hvad gør du ved det? Se med her - for der er heldigvis noget du kan gøre.

Få lagt nogle billeder op

Du kommer simpelthen ikke udenom det. For at Google skal kunne vise nogle gode billeder af dig, bliver du nødt til at fodre internettet med nogle gode billeder. Det kan virke en anelse grænseoverskridende, en smule selvpromoverende og i det hele taget bare uvant, hvis du ikke er vant til at arbejde med dit personlige brand.

Hvad bliver ikke indekseret i Google?

Google indekserer billeder fra mange steder på nettet. Det kan godt opleves som lidt et mysterium, hvorfor det ene eller det andet billede pludselig dukker op i en billedsøgning på ens navn. Men hvis vi skal starte med en anbefaling af, hvad du ikke bør gøre, kommer vi ikke uden om Facebook og Instagram: Som hovedregel bliver billeder fra Facebook og Instagram nemlig ikke indekseret.

På facebook kan du styre dine privatindstillinger under "Privatindstillinger" bag spørgsmålstegns-ikonet i skærmens øverste hjørne på webudgaven. Under linket "Flere indstillinger" får du mulighed for at sige ja eller nej til spørgsmålet: "Vil du have, at søgemaskiner uden for Facebook sammenkæder med din profil?".

Er du en ivrig facebookbruger med meget indhold, vil vi anbefale, at du siger nej. Facebook er ikke specielt velegnet til at manipulere med Googles billedsøgning, og du har ret svært ved reelt at kontrollere det billedindhold, der er associeret med dig.

Det betyder naturligvis ikke, at du skal være ligeglad med de billeder du lægger på Facebook og Instagram - for du vil efter alt at dømme kunne søges frem med en almindelig googlesøgning.

Disse sites er gode til at manipulere med Googles billedsøgning:

Der er 6 steder, som for alvor er relevante, at benytte til at få sine billeder indekseret i Googles billedsøgning:

  • LinkedIn
    Dit profilbillede bliver indekseret - og det vil ret ofte være højt placeret.
  • Flickr
    Google lader til at vægte resultater fra billeddelingssitet Flickr højt. Derfor vil billeder som ligger på Flickr komme temmelig højt op i søgeresultaterne. Det er her vigtigt, hvordan du beskriver dem (se længere nede i artiklen).
  • Tumblr
    Blog-sitet Tumblr vægtes generelt også højt hos Google. Hvis du også her får beskrevet og tagget billederne godt, vil de komme højt op
  • Google+
    Googles eget sociale medie bliver, naturligvis, indekseret. Husk at dele billederne som "Offentligt"
  • Blogger
    Googles egen blogplatform
  • Gravatar
    Wordpress.com's tjeneste til central styring af profilbilleder. Det vægter næsten altid højt i Googles billedsøgning.

Lidt om URL'er:
Hvis du ikke allerede har en profil på nogen af de ovenstående sites, bør du tænke på søgemaskineoptimering, allerede når du laver profilen. Det handler om dit brugernavn - og dermed også den URL (webadresse), hvor Google kan finde dine billeder.

Det vigtigste er at dit brugernavn, så at sige er dit navn. Det navn som en arbejdsgiver også vil søge på. Og for at gøre det endnu nemmere at blive indekseret, så skriv dit navn som "fornavn_efternavn".  Dermed vil dine adresser også indeholde dit navn - og det er fordelagtigt i forhold til Googles indeksering.

Så langt, så godt. Du har nu det bedst mulige udgangspunkt for at få ændret resultaterne af din billedsøgning.

Titler, tags og beskrivelser

Tilbage til det, det drejer sig om - nemlig billederne. Når du lægger et billede op, skal du sørge for, at det har den rigtige titel, de rigtige tags og den rigtige beskrivelse.

Når Google indekserer et billede, læser søgemaskinen først og fremmest teksten. Derfor skal titlen på dit billede på f.eks. Flickr ikke være: "Mig". Nej ... titlen skal være dit fulde navn.

Som tags kan du så også skrive dit navn, og i beskrivelsen gerne skrive et par linjer, meget gerne nogle linjer, hvori dit navn også indgår. Virker det selvsmagende? Ja, det gør det nok. Men det vigtigste er, at det ændrer dine billedsøgningsresultater. Og hvis ikke du bruger din Tumblr, Flickr eller Google+ konto til meget andet, så er det kun meget få mennesker, som vil finde dit billede på sitet. De vil bare se det i søgeresultaterne.

Der kommer til at gå noget tid, før tingene ændrer sig i søgningen. Det betyder, at det her ikke er noget du skal vente med at gøre 5 dage før jobsamtalen. Gør det med det samme, så det kan nå at blive indekseret, og slå igennem i resultaterne.

Hold det opdateret

Det vigtigste er overstået nu. Hvis alt går vel, burde dine nye og bedre billeder dukke op i søgningerne. Men lad være med at lægge det helt til side. Læg nye billeder op i ny og næ - fjern de gamle, som ikke ligner dig mere.

Jo mere aktivitet, der er i dine søgeresultater, jo større betydning har du for Google. Og det er altså aldrig skidt, når det kommer til jobsøgning.

Kristian Høgh Stephansen

Kristian Høgh Stephansen
19. februar 2018

Tilmeld dig Ugebrev for ledige

CV skabeloner, tips og tricks til din jobsøgning, ledige jobs. nyt arbejdsmarked. Du får det hele og lidt til hver tirsdag i Ugebrev for ledige.

image