Det gode profilbillede – en vigtig del af dit brand

Profilbilledet er ofte det første folk ser, når de tjekker din profil – og der er ikke et eneste sociale medie som ikke kræver (eller opfordrer til) at du lægger et billede ind. Så det er altså en hjørnesten i din personlige branding. Men hvad kendetegner et godt profilbillede?

Det handler om øjnene

Når du taler med andre mennesker ude i den analoge virkelighed, ser du dem i øjnene. Når vi kommunikerer på sociale medier vil vi også gerne se hinanden i øjnene – selvom det nu sker gennem en skærm.

Derfor er det utrolig vigtigt at man kan se dine øjne. Find et billede hvor du ser ind i kameraet. Et billede hvor dine øjne er skarpe. Hvor man kan se dem. Alt muligt andet kan være galt med et portrætbillede, men så længe øjnene er skarpe, er det ikke helt skidt.

(Foto: Adam Bindslev)

Så nej. Billedet fra din solferie, hvor du står foran hotellet med solbriller på, er ikke et godt profilbillede. For det første fordi du har solbriller på. Og for det andet fordi dit ansigt er for lille.

Gå tættere på

Et billede på eksempelvis Facebook eller LinkedIN præsenteres i et ganske lille thumbnail. Så helfigur-billeder dur ikke. Man kan ikke se hvem du er.

Det billede du skal bruge, er et hvor man kan se dit ansigt. Skær det tæt på. For det er dit ansigt og dine øjne der tæller.

Så selvom du gerne vil prale af din tur til Maldiverne skal du ikke gøre det på dit profilbillede. Det må du gøre på resten af din profil. På dit profilbillede skal man se DIG – og kun dig. Få taget et billede på en neutral baggrund – eller hvor baggrunden er ude af fokus så den ikke stjæler opmærksomheden fra det vigtige.

Det skal forestille dig

Det burde være unødvendigt at skrive, men en sandhed må hellere gentages. Udover rådene herover, er der en ting, som er vigtigere end noget andet, hvis du bruger sociale medier som led i din personlige branding: Dit profilbillede skal forestille dig.

Jeg ser ofte folk med profilbilleder som forestiller deres børn, deres hund, en tegneseriefigur eller noget helt femte.

Det er og bliver en dårlig ide. Du er ikke dine børn. Vi ved godt at du elsker dem, men når folk skal finde dig på LinkedIN eller Facebook, skal de altså se et billede af dig.