3 tips til din uopfordrede ansøgning

Man behøver ikke altid vente på at drømmejobbet bliver slået op. Der findes ganske vist ikke rigtigt nogle danske undersøgelser som viser hvor mange jobs, der rent faktisk besættes på grundlag af uopfordrede ansøgninger - men det må jo dog være en del. Du kan roligt gå ud fra, at det godt kan svare sig at søge uopfordret. Her får du 3 gode tips til hvordan du gør.

Udvælg virksomheder strategisk

Du kan naturligvis altid vælge at sende ansøgninger til stort set alle, men det er ikke nogen god metode. Og det kan være et enormt stort arbejde. Brug hellere lidt tid på at udvælge hvilke virksomheder og organisationer, du vil søge hos.

Her kan du anlægge forskellige kriterier:

Virksomhedens situation

Når du lige har læst i avisen, at en virksomhed har enorm vækst, har fået en stor ordre, eller arbejder på et nyt felt, så er der måske også brug for nye kræfter.

Drømmejob

Søg job ved virksomheder hvor du virkelig har lyst til at arbejde. Hvis du er begejstret for det de laver, vil det skinne igennem i din ansøgning.

Praktiske forhold

Udvælg virksomheder som passer til dig og din livssituation. Selvfølgelig skal man kunne flytte sig for et godt job, men geografisk nærhed, gode transportmuligheder er også et kriterium.

TIP:

På mange virksomheders hjemmesider vil du kunne finde et punkt der hedder Ledige jobs, Karriere eller noget lignende.

Et sted i det nabolag, vil du oftest kunne finde ud af om en virksomhed eller organisation, tager imod uopfordrede ansøgninger. Nogen vil direkte skrive, at de ikke læser uopfordrede ansøgninger - og så er det spild af tid at sende dem. Her vil du også ofte kunne finde ud af, hvem du skal stile ansøgningen til. Hvis ikke det fremgår, kan det være en god ide at ringe og høre hvem du skal sende til - eller møde op.

Store virksomheder har ofte et særligt system til at håndtere alle ansøgninger, uopfordrede såvel som opfordrede. Det kan føles lidt som en tom fornemmelse at udfylde felterne i sådan et, men i de fleste tilfælde nødt til at acceptere, at sådan er det.

Der er ikke noget der hedder en standardansøgning. Og slet ikke når du søger uopfordret!

Når en potentiel arbejdsgiver læser din ansøgning, skal det være tydeligt, at du har gjort dig umage, og skrevet noget specifikt til den virksomhed eller organisation, du søger i.

Skriv kort og præcist

En uopfordret ansøgning er intet værd, hvis den ikke læses. Derfor må den virkelig ikke være for lang - allerhøjest en side. Du skal regne med, at din ansøgning ikke her bliver læst af et ansættelsesudvalg, men af en HR-ansvarlig, der har mange andre ting at tage sig af.

Hvis din ansøgning skal lægges til side til videre overvejelse, så skal den virkelig fænge.

God overskrift

Din overskrift skal sidde lige i skabet. Den skal udtrykke præcist hvilken funktion, du ønsker at bestride i virksomheden eller organisationen. Du skal gøre det let for den som modtager brevet, at finde ud af hvilken afdeling, det er relevant at videresende din ansøgning til.

Og så er det en rigtig god ide at lave en lille tekst ovenover overskriften (en chapeau), hvor du simpelthen skriver "Uopfordret ansøgning".

Fokus på samtale

Formålet med at sende en ansøgning - opfordret eller uopfordret - er at få et møde i stand eller at komme til en jobsamtale.

Det ville selvfølgelig være rart, om man kunne skrive en uopfordret ansøgning, der var så interessant, at arbejdsgiveren straks tænkte: "Ham / hende må vi møde - han/hun lyder virkelig interessant". I praksis kan det godt være sværere end som så, så vær nu endelig ikke bange for at skrive det ligeud: at du gerne vil møde dem.

Husk CV'et

Selve ansøgningen skal være kort, men husk at vedlæg relevante bilag. Du skal ikke vedlægge et CV på 20 sider, men et som i kort form viser de kompetencer, uddannelser og erfaringer, som er relevante til netop dette job i netop denne virksomhed eller organisation.

Henvis til dit fulde CV på LinkedIN, hvis de vil have flere oplysninger.

Vis dem hvem de er

Lidt mere diffust, men ikke desto mindre vigtigt: du skal vise din kommende arbejdsgiver hvem de er! Hvis du skal skrive en uopfordret ansøgning, der virkelig virker, må du også få flettet ind, at du har sat dig ind i, hvad det er for en virksomhed eller organisation, du søger job hos.

Ros dem for deres værdier, produkter eller vækst. Men det må ikke lyde påtaget, og du skal virkelig mene det du skriver. Ellers kan du heller ikke følge op på det i en samtale.

Nu har du brugt lang tid på at udvælge virksomheder at søge uopfordret hos, lang tid på at skrive ansøgninger, tilrette CV og så videre. Men du er altså ikke færdig endnu!

Vær opmærksom på, at luften ikke går af ballonen for tidligt - for det er utrolig vigtigt, at du får den sendt afsted på den rigtige måde, og at du følger op.

Følg op

Hvis du har muligheden, kan det være en god ide at møde op for at aflevere din ansøgning personligt. Mange gange kan du i virkeligheden gøre det to gange - den første gang, for at høre om der er mulighed, for at sende en uopfordret ansøgning (hvis ikke der står noget på deres hjemmeside) og den anden gang med selve ansøgningen.

Har du heldet med dig, kan begge dele udvikle sig til at blive små mini-mødet, hvor du kan give et førstehåndsindtryk, af hvem du er.

Mød op

Hvis du nu ikke får svar på din ansøgning, kan du prøve at følge op på den - uden at være for anmasende.

Ring til virksomheden eller organisationen, og bed om at tale med den person, du har stilet din uopfordrede ansøgning til. Du kan jo sige, at du ringer for at være sikker på, om ansøgningen er modtaget - eller bare for at høre om der er behov for yderligere informationer.

Der er ingen garanti for succes med uopfordrede ansøgninger, og det vil tit være noget som fungerer mere på langt sigt end lige nu og her. Men der er til gengæld ingen grund til ikke at prøve. For at citere den canadiske Ishockeylegende Wayne Gretzky:

Du fejler 100% af de skud du ikke forsøger

Kristian Høgh Stephansen

Kristian Høgh Stephansen
15. november 2016

Nyhedsbrev fra Nyledige.dk

Tilmeld dig nyhedsbreve fra Nyledige.dk og få besked, når der er nye kurser i dit område.