Find jobbet: 9 simple tips til bedre googlesøgning

Al jobsøgning involverer en hel del af det ordets sidste del: søgning. Man googler de virksomheder man søger jobs i grundigt. Man googler de mennesker man stiler sine ansøgninger til. Måske tjekker man også lige regnskaber og nøgletal. For de fleste af os involverer det, at man forstår at bruge Google. Og det er der faktisk forbavsende mange af os, som ikke gør. Hvilket er lidt en skam – for så risikerer man at gå glip af mange gode informationer. Her kommer 9 simple tips til effektiv googlesøgning.

1. Brug frasesøgning

Når du søger efter noget helt specifikt, er det en god ide, at eksperimentere med frasesøgning. Sæt citationstegn omkring din søgefrase – på den måde søger du på alle ordene mellem de to citationstegn som et sammenhængende udtryk. Uvurderligt i forhold til søgninger på navne.

Sådan gør du:

"navn efternavn"

2. Kvalificer store søgninger

Husk Googles søgeværktøjer: Lav din søgning og klik dernæst på den lille knap ”Værktøjer” yderst til højre under søgefeltet. Her får du mulighed for at vælge resultater på bestemte sprog, resultater som matcher et bestemt tidsinterval og endelig om du vil søge som frase (se forrige tip).

Sådan gør du:

image

3. Søg efter resultater fra bestemte websites

Søg efter resultater fra et bestemt website ved simpelthen at skrive ”site:hjemmeside.dk [søgning]”. Hvis du eksempelvis vil finde information om PRINCE2 kurser på Nyledige.dk skriver du ”site:nyledige.dk PRINCE2”.

Sådan gør du:

site:nyledige.dk PRINCE2

4. Udeluk ord med negative søgeord

Det kan være ganske praktisk, at udelukke et ord i en googlesøgning. Det gør du ved simpelthen at skrive et minus foran det ord, du vil udelukke i din søgning.

Hvis du for eksempel leder efter regnskabsjobs, men ikke vil eller kan arbejde med Dynamics kan du søge på jobs regnskab -dynamics og så fremdeles.

Sådan gør du:

jobs regnskab -dynamics

5. Find en bestemt fil på et website

Du kan også bruge Google til at finde bestemte filer og filtyper. Hvis du for eksempel kun vil have vist søgeresultater i MS Word-format kan du taste du din søgning ind efterfulgt af filetype:docx.

Det er værd at bemærke, at boolske operatorer (se punkt 8 herunder) også virker her. Så du kan få vist flere filtyper ved eksempelvis at skrive filetype:docx OR filetype:doc.

Sådan gør du:

CV skabelon filetype:docx OR filetype:doc

6. Fremhæv nøgleord i din søgning

Ofte kan det være en fordel at fremhæve relevante ord eller fraser i din søgning. Hvis du eksempelvis søger efter ledige jobs inden for SAP, kan du ende med at få mange knap så relevante resultater. Løsningen er at fremhæve ordet jobs i din søgning med et plus-tegn foran.

Sådan gør du:

SAP +jobs

7. Få hjælp med ufuldstændige søgninger

Hvis du død og pine ikke kan huske et bestemt begreb eller ord i en sammenhæng, kan du også benytte wildcards i en Googlesøgning ved at indsætte en asterisk (*) dér hvor du mangler et ord.

Sådan gør du:

I * stiger solen op

8. Boolske operatorer: AND og OR

Ligesom du kan benytte såkaldte Boolske operatorer i blandt andet Jobnet kan du også søge specifikt efter fælles- og foreningsmængderne i dine Googlesøgninger. Faktisk er det lidt en overset funktionalitet - især når de kombineres.

Sådan gør du:

(scrum OR prince2) AND jobs

9. Find relaterede websites

En anden anvendelig funktion i Google, er at søge efter relaterede websites. Hvis du søger jobs i bestemte brancher eller sektorer, er det en rigtig god måde at finde virksomheder, du for eksempel kan sende uopfordrede ansøgninger til.

Sådan gør du:

related:vestas.com

Kombinér mulighederne

Husk at alle ovenstående teknikker, kan kombineres.

Hvis du for eksempel har behov for at finde et bestemt jobopslag i PDF kan du eksempelvis lave en søgning efter PDF-filer på et bestemt website, som du så efterfølgende kan kvalificere til et bestemt tidsinterval.

Kristian Høgh Stephansen

Kristian Høgh Stephansen
23. maj 2018