5 tricks til din uopfordrede ansøgning

Den helt store udfordring i forhold til en uopfordret ansøgning, er at få modtageren til at læse den. Der er ingen der sidder og venter på en uopfordret ansøgning, og ofte vil den ankomme på et tidspunkt, hvor modtageren har travlt med andre ting. Så hvad kan du gøre for at blive læst og gøre et varigt indtryk? Her får du 5 tricks!

image

Emnet er det vigtigste!

Du sender med stor sandsynlighed din uopfordrede ansøgning via e-mail. Tænk over emnelinjen! Du har kun den at gøre godt med, i forhold til at gøre et godt førstehåndsindtryk.

Og dermed har du en meget begrænset plads at være på. De fleste mailprogrammer viser kun ca. de første 80 tegn. Så det er det du har. 80 bogstaver til at argumentere for, at netop denne mail skal åbnes.

Du skal her bevæge dig et sted mellem faktuel information og decideret "clickbait". Grænsen er hårfin.

Til nogen modtagere vil: "Jeg kan øge dit salg med 200%" virke fremragende, mens andre vil opfatte det som spam.

Ofte vil det være en god ide, at få flettet dine kompetencer ind i emnelinjen. Eksempelvis:

  • "Erfaren projektleder med PRINCE2-certificering til tjeneste" eller
  • "Ansøgning fra webgrafiker med forstand på e-handel".

Naturligvis risikerer du at mailen bliver smidt væk, hvis ikke modtageren søger efter en webgrafiker, men hvis det er netop det, man søger efter, har du øget din chance flerfold.

Pas på med disse 2 skumle tricks til emnefeltet. Men måske virker de!

1 | Brug modtagerens fornavn i emnefeltet

Du kender godt tricket fra de uendelige mængder spam, du sikkert modtager ligesom alle os andre: overraskende ofte virker det befordrende at benytte modtagerens fornavn i selve emnefeltet.

Lige her omkring et sted står døren til den mørke side på vid gab, så pas nu på at du ikke kommer til at lave noget som vil blive opfattet som spam. Men sådan noget som nedenstående vil være indenfor skiven de fleste steder.

  • "Hej [Fornavn]. Jeg håber det er OK at sende en uopfordret ansøgning til dig?"

2 | Brug emojis i emnefeltet

Der er delte meninger om det, men det er svært at argumentere mod, at de virker. Smileys og andre emojis, altså. De er supporteret i stort set alle mailsystemer, og så længe du bruger dem fornuftigt (lad for eksempel aldrig et emoticon erstatte et ord) kan det være en fin ide.

Hvis du eksempelvis indleder og / eller afslutter din tekst med en relevant emoji, er det begrænset hvor galt det kan gå - det er løfte.

Du kan kopiere emojis fra emojipedia.org (eller fra facebook med flere).

Annonce:

image
Kristian Høgh Stephansen

Kristian Høgh Stephansen
25. marts 2019

Tilmeld dig Ugebrev for ledige

image

CV skabeloner, tips og tricks til din jobsøgning, ledige jobs. nyt arbejdsmarked. Du får det hele og lidt til hver tirsdag i Ugebrev for ledige.

Læs mere på Ugebrevforledige.dk eller tilmeld dig herunder.

Vær specifik og målrettet

Dette gælder for alle typer af ansøgninger, men det er særligt relevant ved de uopfordrede: Sørg for at målrette din ansøgning mod lige netop modtagerens virksomhed / organisation. Generelle ansøgninger duer simpelthen ikke.

Så sørg for at lave research på hjemmesider og andre steder, for at sætte dig ind i, hvad det er virksomheden laver, og hvad deres behov kan være.

Giv modtageren lyst til at høre mere

Ansøgninger handler altid om at demonstrere, at du passer ind. Men her skal du virkelig sørge for, at fokus er på, hvad du kan gøre for virksomheden, hvilken rolle du kan udfylde, og hvilke konkrete resultater du kan levere. I virkeligheden handler det mest af alt om at skabe nysgerrighed fremfor at komme med alle svarene.

Et godt råd er at prøve at holde fokus på, at give modtageren lyst til at høre mere.

Husk CV'et

Husk at tilpasningen også gælder dit CV. Du skal have et komplet opdateret CV på LinkedIn, og så et der tilpasses fra ansøgning til ansøgning - og som kan sendes med.

Og ja. Det tager tid. Men det er besværet værd!

Send ikke en tom e-mail

Skriv en venlig e-mail - brug eventuelt teksten fra din ansøgning. Sandsynligheden for at den rent faktisk vil blive læst, er stor. Det er en gylden mulighed!

Lad derimod være med eksempelvis bare at vedhæfte din ansøgning som et word-dokument, og lade teksten i mailen være mere eller mindre tom.

Gør din tekst tilgængelig

Vedhæftede filer kræver, at modtageren klikker på et link, downloader, printer eller på anden måde skal foretage sig noget aktivt.

I den proces vil du uden tvivl miste nogle modtagere - så det handler om at gøre din tekst så umiddelbart tilgængelig som muligt. Modtageren bør kunne læse det med det samme - uanset om mailen bliver åbnet på en PC eller en telefon.

Brug teksten fra din ansøgning

Du kan sagtens vedhæfte, og det bør du naturligvis. Men hvorfor ikke også gengive ordene fra den ansøgning du har brugt masser af tid på at udarbejde, som tekst i e-mailen?

Du kan dernæst vedhæfte din pænt opsatte PDF af ansøgningen, og skrive "Teksten er også vedhæftet som ansøgning" i mailen.

Husk også at vedhæfte dit CV og linke til alle dine profiler på relevante sociale medier.

Overvej altid alternativer til e-mail

Skal tage andre kommunikationsveje end e-mail i brug? Måske skal ansøgningen sendes som et gammeldags brev? Det kan være en god måde at få opmærksomhed på.

E-mail er hurtigt, e-mail er nemt. Men e-mails er også nemme at arkivere og slette. En e-mail med en uopfordret ansøgning kan nemt blive væk i en travl direktørs indbakke.

Gør noget ud af det

Hvis du vælger at printe din uopfordrede ansøgning og dit CV har du en glimrende mulighed for at for at gøre noget særligt ud af det. Få tingene sat pænt op, og sørg for et billede af dig selv på CV'et.

Hvis du har dem, er det en rigtig fin ide at vedlægge visitkort med adresser til hjemmesider, LinkedIn og andre steder, man kan læse mere om dig.

Fordelen ved det fysiske brev er desuden, at du kan møde op på arbejdspladsen for at aflevere det. Hvis du er heldig, får du allerede her mulighed for at gøre et godt første indtryk.

Du har mulighed for at aflevere ansøgningen personligt

Fordelen ved et fysisk brev er desuden, at du kan møde op på arbejdspladsen for at aflevere det. Hvis du er heldig, får du allerede her mulighed for at gøre et godt første indtryk.

Følg op på dine uopfordrede ansøgninger

Det ville være fantastisk, hvis dem man sender uopfordrede ansøgninger til, selv fulgte op på dem, men det skal du desværre ikke regne med. Du er ganske enkelt nødt til at gøre det selv.

Lad der gå 2-3 dage, men helst ikke mere end en uge, før du følger op.

Brug telefonen

Og brug telefonen. Ring op og fortæl at du sendte en uopfordret ansøgning, og du lige vil følge op på det. Vær venlig og imødekommende.

Du har ikke krav på et møde, men du kan godt lægge op til, at det ville være en god ide. Sætninger som: "Jeg tænkte på, om jeg måtte komme forbi og fortælle lidt mere om det jeg kan tilbyde" lægger op til, at det stadig er virksomheden som er i fokus - og hvis du har skabt den mindste smule nysgerrighed, burde det kunne åbne en dør.

Det er ikke pinligt at få et nej

Der er intet pinligt i at få et nej. Det er ikke rettet mod dig personligt. Det var bare ikke lige den virksomhed og det du kan, som matchede lige nu.

De har måske travlt. De har måske ingen penge. Eller måske er den du skrev til, bare et fjols som ikke kan se dit potentiale. Så gad du jo heller ikke arbejde der alligevel:-)

God jobjagt:-)

Annonce:

image