5 tricks til din uopfordrede ansøgning

Den helt store udfordring i forhold til en uopfordret ansøgning, er at få modtageren til at læse den. Der er ingen der sidder og venter på en uopfordret ansøgning, og ofte vil den ankomme på et tidspunkt, hvor modtageren har travlt med andre ting. Så hvad kan du gøre for at blive læst og gøre et varigt indtryk? Her får du 5 tricks!

Annonce:

image

1. Emnet er det vigtigste!

Hvis du sender din ansøgning som e-mail, og det gør man ofte, skal du være klar over, at du basalt set kun har emnelinjen at gøre godt med, i forhold til at gøre et godt førstehåndsindtryk. Og dermed har du en meget begrænset plads at være på. De fleste mailprogrammer viser kun ca. de første 80 tegn. Så det er det du har. 80 bogstaver til at argumentere for, at netop denne mail skal åbnes.

Du skal her bevæge dig et sted mellem faktuel information og decideret "clickbait". Og det er en hårfin grænse. Til nogen modtagere vil: "Jeg kan øge dit salg med 200%" virke fremragende, mens andre vil opfatte det som spam. Ofte vil det være en god ide, at få flettet dine kompetencer ind i emnelinjen, som f.eks. "Erfaren projektleder med IPMA til tjeneste" eller "Ansøgning fra webgrafiker med forstand på online shopping". Naturligvis risikerer du, at mailen bliver smidt væk, hvis ikke modtageren søger efter en webgrafiker, men hvis det er netop det, som man søger efter, så har du øget din chance flerfold.

Et andet lidt skummelt trick, er ar benytte modtagerens fornavn i emnefeltet. Men her skal du virkelig tænke over, om du overskrider grænsen til den mørke side.

2. Vær specifik og målrettet

Dette gælder for alle typer af ansøgninger, men det er særligt relevant ved de uopfordrede: Sørg for at målrette din ansøgning mod lige netop modtagerens virksomhed / organisation. Generelle ansøgninger duer simpelthen ikke. Så sørg for at lave research på hjemmesider og andre steder, for at sætte dig ind i, hvad det er virksomheden laver, og hvad deres behov kan være.

Ansøgninger handler altid om at demonstrere, at du passer ind. Men her skal du virkelig sørge for, at fokus er på, hvad du kan gøre for virksomheden, hvilken rolle du kan udfylde, og hvilke konkrete resultater du kan levere. I virkeligheden handler det mest af alt om at skabe nysgerrighed fremfor at komme med alle svarene. Sørg for, at modtageren har lyst til at høre mere.

Husk at tilpasningen også gælder dit CV. Du skal have et komplet opdateret CV på LinkedIn, og så et der er tilpasset din jobrolle, som du kan sende med.

Og ja. Det tager tid. Men det er besværet værd!

3. Send ikke en tom e-mail

Igen er fokus på brugervenlighed. Lad være med at vedhæfte din ansøgning som et word-dokument og lade teksten i mailen være mere eller mindre tom.

Det kræver, at modtageren skal klikke på et link, downloade og måske endda printe. I den proces er der en masse muligheder for, at modtageren stopper. Det handler om at gøre din tekst så umiddelbart tilgængelig som muligt. Sørg for, at modtageren kan læse det med det samme - uanset om mailen bliver åbnet på en PC eller en telefon.

Du kan sagtens vedhæfte, og det bør du naturligvis. Du kan uden problemer lave en pænt opsat PDF af ansøgningen, og så skrive i mailen: "Teksten er også vedhæftet som ansøgning". Og naturligvis sørger du for at vedhæfte dit CV. Og linke til alle dine profiler på relevante sociale medier.

4. Overvej altid alternativer til e-mail

E-mail er hurtigt, e-mail er nemt. Men e-mail er også nemt at arkivere og slette. En e-mail med en uopfordret ansøgning kan nemt blive væk i en travl direktørs indbakke. Så overvej om du skal tage andre kommunikationsveje i brug. Måske skal det sendes som et gammeldags brev. Det kan være måden at få opmærksomheden på.

Hvis du gør det, skal du sørge for at gøre noget særligt ud af det. Få tingene sat pænt op. Sørg for et billede af dig selv. Sørg for at der er noget at se på. Og vedlæg så visitkort med adresser til hjemmesider, LinkedIn og andre steder, man kan se mere.

Fordelen ved det fysiske brev er desuden, at du kan møde op på arbejdspladsen for at aflevere det. Hvis du er heldig, får du allerede her mulighed for at gøre et godt første indtryk.

5. Følg op på dine uopfordrede ansøgninger

Det ville være fantastisk, hvis dem man sender uopfordrede ansøgninger til, selv fulgte op på dem, men det skal du desværre ikke regne med.

Du er ganske enkelt nødt til at gøre det selv. Lad der gå 2-3 dage, men helst ikke mere end en uge, før du følger op. Og så brug telefonen. Ring op og fortæl at du sendte en uopfordret ansøgning, og du lige vil følge op på det. Vær venlig og imødekommende. Du har ikke krav på et møde, men du kan godt lægge op til, at det ville være en god ide. Sætninger som: "Jeg tænkte på, om jeg måtte komme forbi og fortælle lidt mere om det jeg kan tilbyde" lægger op til, at det stadig er virksomheden som er i fokus - og hvis du har skabt den mindste smule nysgerrighed, burde det kunne åbne en dør.

Husk på at det ikke er pinligt. Hvis du får et nej, er det ikke rettet mod dig personligt. Det var bare ikke lige den virksomhed og det du kan, som matchede lige nu. De har måske travlt. De har måske ingen penge. Eller måske er den du skrev til, bare et fjols der ikke kan se dit potentiale. Så gad du jo heller ikke arbejde der alligevel.

God jobjagt:-)

Kristian Høgh Stephansen

Kristian Høgh Stephansen
7. april 2016