Jobsøgning: Sådan ringer du uopfordret
Får du også svedige håndflader ved tanken om at skulle ringe uopfordret op til en virksomhed eller organisation i forsøget på at få et job? Så er du bestemt ikke alene! Vi har spurgt en ekspert i telemarketing, om hvordan man griber det uopfordrede telefonopkald an.
Vi ringede til Charlotte Kristensen fra Markman Telemarketing. Charlotte ved rigtig meget om, hvordan man skal angribe den svære uopfordrede samtale, og vi har her samlet hendes bedste råd.
Hør interviewet her (MP3, 8MB)
Du kan læse mere om hendes fem gode råd herunder, og høre hele samtalen med hende herover. Interviewet varer knap tyve minutter.
1. Du skal vide hvad formålet med opkaldet er
Før du ringer op, skal du have det gjort helt klart med dig selv, hvad formålet med opkaldet er. Er det for at præsentere dig selv, følge op på en tidligere sendt ansøgning eller for at booke et møde.
Hvis ikke du har formålet helt klart i dit hoved så kommer du til at snuble over ordene.
Og du skal være detaljeret med dit formål. Det er ikke nok, at du siger at du går efter at booke et møde. Du skal vide hvad det er for et møde du skal booke. For det vil personen i den anden ende ganske givet spørge dig om:
Du: "Jeg tænkte om jeg måtte komme forbi til et møde?"
Cheftype: "Hvad skulle det møde så handle om?"
Du: "Øh bøh et job måske"
Nej vel. Den går ikke.
Så sætningen skal være: "Jeg tænkte om jeg måtte komme forbi til et møde og præsentere noget af det jeg har lavet", ”jeg tænkte om jeg måtte komme forbi og høre noget mere om jeres virksomhed" eller noget helt tredje.
Du skal være det skridt længere fremme, så du ikke bliver mødt af spørgsmål du ikke kan svare på.
2. Du skal vide noget om virksomheden
Husk på at den du taler med, ikke ved hvem du er. Så det første du skal gøre, er at gøre det interessant at tale med dig.
Derfor er det vigtigt at du har fokus på virksomheden og de specifikke behov, som du kan løse for dem. Det kan være du for eksempel er supergod til tysk, og du kan dreje samtalen over på at de handler en del med Tyskland, og derfor jo lige netop har brug for sådan en som dig.
Så det kræver at du laver research. Læs hjemmesiden igennem og find ud af hvad det er for en virksomhed. Jo mere du ved, jo bedre er du til at føre samtalen. Og jo større chance har du for at opnå det du har sat som mål.
3. Du skal vide hvem du skal tale med
Når en virksomhed eller organisation kommer op i en vis størrelse, er det ikke længere den som ansætter, der tager telefonen. Det er meget sandsynligt at den du kommer til at tale med, er en receptionist. Deres job er at sørge for at de rigtige opkald kommer til de rigtige mennesker. Det er også, i nogen grad, deres job at sørge for at vigtige medarbejdere ikke bliver forstyrret unødigt.
Derfor er det super vigtigt, at du ikke starter med at sige:
"Jeg vil gerne tale med den som står for ansættelser".
Det åbner op for at de kan svare:
"Vi har ingen ledige stillinger i øjeblikket, men du er velkommen til at sende en ansøgning.”
Hørte du også døren smække dér?
Så før du ringer, finder du ud af, hvem det er du skal tale med. Er det lederen af markedsføringsafdelingen? Er det HR-chefen? Er det en central projektleder? Og så spørger du specifikt efter den person.
I interviewet kalder Charlotte Kristensen denne øvelse for "at komme forbi dronningerne i receptionen" – og det er svært. Men det er også nødvendigt, hvis du vil have succes.
4. Nej de skal ikke lægge en besked
Ofte vil den person du spørger efter ikke være til stede. I de tilfælde vil receptionen ofte spørge om de skal lægge en besked, så personen kan ringe tilbage.
Venligt tilbud – men du skal sige nej tak. Det mest sandsynlige er nemlig, at den beskeden med dit telefonnummer bliver væk.
Det du skal gøre, er at svare: "Nej tak – kan du fortælle mig hvornår jeg kan træffe hende?" Og så må du bare prøve igen. Og igen.
5. Op på hesten!
Du vil opleve masser af afslag.
I interviewet taler Charlotte Kristensen om en succesrate på mellem 5 og 10%. Og det er vel og mærke for professionelle mødebookere. Så det vil du også opleve.
Du vil opleve folk, som ikke har tid til at mødes med dig, folk hvor der bare ikke er noget match eller folk som bare er sure.
Det er vildt svært ikke at tage det personligt, men det er også vigtigt at ryste de dårlige oplevelser af sig.
Husk på at den som afviser dig, ikke ved hvem du er. De har kun hørt de få sætninger du fik sagt i telefonen. Det er altså ikke en afvisning af dig som menneske eller af dine kompetencer og uddannelse. Det er bare en person, som ikke havde tiden, lysten eller forståelsen.
Når du oplever det afslag, er det vigtigt at holde fast i planen – og ringe til den næste. Sørg for at have en liste på 5-10 virksomheder du vil have ringet til, og som du har lavet research på.
For så kan du ryste det afslag af dig ved at tage fat i den næste.
Held og lykke!
Adam Bindslev
4. september 2018
Tilmeld dig Ugebrev for ledige
CV skabeloner, tips og tricks til din jobsøgning, ledige jobs. nyt arbejdsmarked. Du får det hele og lidt til hver tirsdag i Ugebrev for ledige.
Læs mere på Ugebrevforledige.dk eller tilmeld dig herunder.