Find jobbet: 9 simple tips til bedre googlesøgning
Al jobsøgning involverer en hel del af det ordets sidste del: søgning. Her kommer 9 simple tips til effektiv googlesøgning.
Man googler de virksomheder man søger jobs i grundigt. Man googler de mennesker man stiler sine ansøgninger til. Måske tjekker man også lige regnskaber og nøgletal.
For de fleste af os involverer det, at man forstår at bruge Google. Og det er der faktisk forbavsende mange af os, som ikke gør. Hvilket er lidt en skam – for så risikerer man at gå glip af mange gode informationer.
1. Brug frasesøgning
Når du søger efter noget helt specifikt, er det en god ide, at eksperimentere med frasesøgning. Sæt citationstegn omkring din søgefrase – på den måde søger du på alle ordene mellem de to citationstegn som et sammenhængende udtryk. Uvurderligt i forhold til søgninger på navne.
Sådan gør du:
"navn efternavn"
2. Kvalificer store søgninger
Husk Googles søgeværktøjer: Lav din søgning og klik dernæst på den lille knap ”Værktøjer” yderst til højre under søgefeltet. Her får du mulighed for at vælge resultater på bestemte sprog, resultater som matcher et bestemt tidsinterval og endelig om du vil søge som frase (se forrige tip).
Sådan gør du:
Annonce:
3. Søg efter resultater fra bestemte websites
Søg efter resultater fra et bestemt website ved simpelthen at skrive ”site:hjemmeside.dk [søgning]”. Hvis du eksempelvis vil finde information om PRINCE2 kurser på Nyledige.dk skriver du ”site:nyledige.dk PRINCE2”.
Sådan gør du:
site:nyledige.dk PRINCE2
Kristian Høgh Stephansen
4. juni 2024
Har du set Googles jobsøgningsfunktion?
Googles jobsøgningsfunktion virker også på dansk. Måske er du stødt på et søgeresultat fra den?
Funktionaliteten er en indikation på, at Google gerne vil formidle en større del af søgetrafikken på området.
Som jobsøgende er der både fordele og ulemper at spore. Ganske vist indekseres indhold fra de store kommercielle jobdatabaser som Jobindex, Ofir med flere, men med lidt længere briller på, kunne man godt forestille sig, at nogle virksomheder fremover vil kunne nøjes med at offentliggøre opslåede jobs på deres egne hjemmesider.
Omvendt er der gode muligheder for at finde specialiserede jobs fra mange kilder på en gang.
Og så er funktionerne til at gemme jobopslag, så man altid kan finde dem igen, rigtig god. Bemærk også funktionen til at slå underretninger om jobs til. Du finder den i nederste venstre hjørne af PC-skærmen og øverst på skærmen i mobiludgaven.
Det kan det være svært at fremprovokere funktionen i en søgning, men et godt tip er skrive:"Jobs inden for [emne]" i søgefeltet på Google.com. Se også den glimrende hjælpeartikel.
Alternativt kan du benytte dette link.
Arbejdsgiver? Sådan gør du din virksomheds ledige jobs synlige på Google:
For at gøre et jobopslag synligt på Google i det nye dedikerede jobsøgningsmodul, skal du tilføje strukturerede data til dine jobopslag, når du lægger dem ud på din hjemmeside.
Google indekserer elementet JobPosting, som du kan læse mere om på Schema.org. Tjek også Googles egen vejledning.
4. Udeluk ord med negative søgeord
Det kan være ganske praktisk, at udelukke et ord i en googlesøgning. Det gør du ved simpelthen at skrive et minus foran det ord, du vil udelukke i din søgning.
Hvis du for eksempel leder efter regnskabsjobs, men ikke vil eller kan arbejde med Dynamics kan du søge på jobs regnskab -dynamics og så fremdeles.
Sådan gør du:
jobs regnskab -dynamics
5. Find en bestemt fil på et website
Du kan også bruge Google til at finde bestemte filer og filtyper. Hvis du for eksempel kun vil have vist søgeresultater i MS Word-format kan du taste du din søgning ind efterfulgt af filetype:docx.
Det er værd at bemærke, at boolske operatorer (se punkt 8 herunder) også virker her. Så du kan få vist flere filtyper ved eksempelvis at skrive filetype:docx OR filetype:doc.
Sådan gør du:
CV skabelon filetype:docx OR filetype:doc
6. Fremhæv nøgleord i din søgning
Ofte kan det være en fordel at fremhæve relevante ord eller fraser i din søgning. Hvis du eksempelvis søger efter ledige jobs inden for SAP, kan du ende med at få mange knap så relevante resultater. Løsningen er at fremhæve ordet jobs i din søgning med et plus-tegn foran.
Sådan gør du:
SAP +jobs
7. Få hjælp med ufuldstændige søgninger
Hvis du død og pine ikke kan huske et bestemt begreb eller ord i en sammenhæng, kan du også benytte wildcards i en Googlesøgning ved at indsætte en asterisk (*) dér hvor du mangler et ord.
Sådan gør du:
I * stiger solen op
8. Boolske operatorer: AND og OR
Ligesom du kan benytte såkaldte Boolske operatorer i blandt andet Jobnet kan du også søge specifikt efter fælles- og foreningsmængderne i dine Googlesøgninger. Faktisk er det lidt en overset funktionalitet - især når de kombineres.
Sådan gør du:
(scrum OR prince2) AND jobs
9. Find relaterede websites
En anden anvendelig funktion i Google, er at søge efter relaterede websites. Hvis du søger jobs i bestemte brancher eller sektorer, er det en rigtig god måde at finde virksomheder, du for eksempel kan sende uopfordrede ansøgninger til.
Sådan gør du:
related:vestas.com
Kombinér mulighederne
Husk at alle ovenstående teknikker, kan kombineres.
Hvis du for eksempel har behov for at finde et bestemt jobopslag i PDF kan du eksempelvis lave en søgning efter PDF-filer på et bestemt website, som du så efterfølgende kan kvalificere til et bestemt tidsinterval.
Dette blogindlæg blev oprindeligt udgivet i marts 2017, og er opdateret og ajourført i juni 2024.
Tilmeld dig Ugebrev for ledige
CV skabeloner, tips og tricks til din jobsøgning, ledige jobs. nyt arbejdsmarked. Du får det hele og lidt til hver tirsdag i Ugebrev for ledige.
Læs mere på Ugebrevforledige.dk eller tilmeld dig herunder.