10 tips til dig der vil være iværksætter
For mange ledige er det en ofte overset mulighed at starte egen virksomhed – blive iværksætter. Det kan godt virke uoverskueligt i starten, men har du en ide og en iværksætter i maven, er der i Danmark rigtig gode muligheder for at blive sin egen chef. Vi har samlet 10 af de bedste tips til dig som vil starte egen virksomhed.
Foto: Danielle MacInnes, Unsplash.com
1 - Hvad du vil lave – og til hvem?
At starte egen virksomhed starter med en ide. Noget som du er god til, og som du gerne vil sælge.
Men før du uden videre sætter en plan i værk, kan det vise sig at være være fornuftigt at lave en markedsanalyse. Find ud af hvad du vil lave, men find også ud af hvem du vil lave det til. Er der et marked? Hvad er indtægtsgrundlaget? Hvilke konkurrenter har du?
Det kan vise sig at være guld værd at have lavet den overvejelse, før du går i gang.
2 - Sæt tæring efter næring
Ja, det er verdens kedeligste råd. Men ikke desto mindre er det vigtigt. Man kan ikke bare gå i banken og få et lån på en god ide og sit glatte ansigt.
Og det er langt fra heller altid sikkert, at et banklån er den bedste løsning. En lån kan fungere som en lænke om benet og det kan stresse dig før du overhovedet er kommet i gang.
Så hvis du kan starte med at have kontor hjemme, og ikke har brug for stort produktionsudstyr, butikslokaler eller lignende – så er det mere sandsynligt, at du får succes fra dag 1.
3 - Søg rådgivning
Du er ikke ekspert i alt. Det kan godt være det føles sådan, men faktum er, at du ikke kan vide alt. Så søg den rådgivning du kan få – der er ovenikøbet masser af gratis muligheder derude.
Prøv at opsøge de regionale Væksthuse for at finde ud af hvad de tilbyder – og overvej om nogle penge til en konsulent, kan være givet godt ud.
En revisor kan også være værdifuld, men det er ikke nødvendigvis det første du har brug for. I starten vil dit regnskab være meget overskueligt – men du skal passe på ikke at gå i panik omkring det administrative.
Annonce
4 - Tal med Skat
Tænk på Skat som en medspiller, ikke en modspiller. Når du skal registrere din virksomhed og starte dit momsregnskab, så prøv at tale med Skat om det.
Generelt oplever man at Skat hellere end gerne vil give gode råd og hjælpe. Men man skal jo selv at spørge. På Skats hjemmeside kan du også finde gode råd og vejledninger.
5 - Netværk, netværk, netværk
En af de bedste måder at komme ud med dit produkt eller din ydelse er gennem netværk. Gå til netværksmøder, receptioner, konferencer og andet hvor du kan møde relevante personer.
Der findes massevis af forskellige netværk – nogen som koster noget, og nogen som er gratis.
Find ud af hvad der er i dit område og indenfor dit fagområde.
6 - Dit omdømme er vigtigt
Beskyttelse og forbedring af sit omdømme og ry på internettet, Reputation Management, er i takt med de sociale mediers indtog blevet noget, som man er nødt til at forholde sig til.
Hold øje med hvad der skrives om dig og din virksomhed og reagér øjeblikkeligt, hvis du finder et problem. En utilfreds kunde kan koste dig mange penge – og en utilfreds kunde du kan omvende i det offentlige / sociale rum er faktisk en mulig kilde til indtjening. Se den utilfredse kunde som en kommunikationsplatform – og læg dig endelig fladt ned, hvis det er det, der skal til.
7 - Bliv fundet
Næsten lige meget hvad du laver så kommer internettet til at have betydning for din markedsføring og din mulighed for at få virksomheden til at køre.
Sørg for at man kan finde dig. Brug tid på at søgemaskineoptimere din hjemmeside (eller få en professionel til at rådgive dig om det).
Sørg for at blive registreret i Google MyBusiness, hvis du vil findes på lokale søgninger. Sørg for at få en Facebook-side, en Google+ side, en Twitter-konto etc. De sociale medier er kommunikationsplatforme som du ikke må ignorere.
8 - Likviditet
De fleste virksomheder knækker af en simpel grund – at der ikke er styr på likviditeten. Hvis du er bagud på grund af regninger, så kan en enkelt utilfreds leverandør lukke dig.
Det helt klassiske: Husk at der skal betales moms.
Som nystartet virksomhed vil du formentlig kun skulle betale moms hvert halve år. Det er både en fordel og en ulempe for dig. En fordel fordi du kommer til at have penge liggende i banken lidt længere – og en ulempe fordi det jo så kan ende med at være er et ret stort beløb, hvis du glemmer at lægge det til side.
9 - vær personlig
Når du skal kommunikere omkring din egen virksomhed kommer du langt med at bringe din person i spil.
Lad være med at kommunikere som om det er en koncern med 10.000 ansatte, hvis det bare er dig og dit køkkenbord. Folk kan godt lide at handle med mennesker, og ved at turde være et menneske vil du vinde meget i forhold til netværksskabelse og på de sociale medier.
10 - navnet har betydning
Vælg et godt firmanavn. Noget som kommunikerer den du er.
Det gode firmanavn har flere egenskaber, som er vigtige: det skal være let at stave (også i telefonen), det skal være ledigt som domæne (og helst som et .dk domæne for det er det folk prøver først) og det skal være noget folk kan forbinde med dig.
Prøv at lave din egen lille uformelle fokusgruppe af venner og bekendte, når du skal beslutte dig. For når først din virksomhed hedder noget er det virkelig svært at ændre det uden at skulle starte forfra med netværk, relationsopbygning og så videre.
Dette blogindlæg blev oprindeligt udgivet i november 2017, og er opdateret og ajourført i april 2020.
Adam Bindslev
21. april 2020
Tilmeld dig Ugebrev for ledige
Ugebrev for ledige udkommer hver tirsdag med gode råd om jobsøgning, nyt om arbejdsmarked, ledige jobs og meget meget mere.
Tilmeld dig herunder.