Underviser i gaming, esport og digitale fællesskaber
Godkendt kursus og praktik for ledige
Esporten har vokset sig stor uden opsyn fra de ældre generationer. Her er uddannelsen for dig, som vil arbejde med esport og digitale fællesskaber i dit næste job.
- Kursus for ledige - uden egenbetaling
- 15 dages tilstedeværelsesundervisning
- 4 ugers praktik
- Godkendt på flere regionale positivlister (Jobcenter)
- Få viden, værktøjer og metoder til at arbejde med børn og unge
- Adgang til jobsøgningskurser - også efter forløbet
- Undervisning på dansk
- Pris til jobcentret: DKK 22.000 ekskl. moms
Ingen egenbetaling
- Nyledige.dk
- Kurser
- Ledelse, projektledelse og kommunikation
- Underviser i gaming og esport, godkendt kursus og praktik for ledige
Er du ledig og interesseret i at arbejde med gaming og esport? Vil du lære, hvordan man bruger gaming og digitale værktøjer til at støtte børn og unge, og samtidig udvikler deres sociale færdigheder? Vil du være med til at lære dem at udvikle sunde digitale vaner? Så er dette kursus med efterfølgende praktik noget for for dig.
Forløbet kvalificerer dig til at inddrage esport og gaming som en seriøs, meningsfuld og anerkendt aktivitet led i børn og unges udviklings- og læreprocesser.
Igennem forløbet klædes du på med teoretisk og praktisk viden, som skærper din forståelse for nutidens ungdomskultur. Du får viden, værktøjer og metoder til at arbejde med børn og unge i, og uden for, esport.
Skal vi ringe dig op?
Ja, tak - jeg vil gerne vide mere om, hvordan jeg kommer på Underviser i gaming, esport og digitale fællesskaber
Det lærer du på forløbet:
- Du får indsigt, forståelse og færdigheder til at analysere og forholde dig kritisk til digital kultur, forbrugerkultur, kulturforandringer og sociale medier.
- Du udvikler forståelse og færdigheder til at arbejde pædagogisk og didaktisk med undervisningsforløb i relation til gaming og esport.
- Du får teori, metoder og konkret viden om anerkendelse, inklusion, sprog, mål, feedback og forældresamarbejde i arbejdet med børn, unge og esport.
- Du lærer om vigtigheden af motivation, relationer, mindset og stresshåndtering i arbejdet med børn, unge og esport gaming.
- Du får en grundig introduktion til vigtigheden af sundhed, velvære og fitness i esportsbranchen.
- Du lærer om de psykologiske krav og teknikker til at forbedre ydeevnen.
- Du lærer om værdien af fysisk og mental sundhed, modstandshåndtering, team og holdarbejde.
- Du lærer hvordan du foreslår metoder til at styrke læring, trivsel og udvikling.
Esport kommer til at være for de næste generationer, hvad sport var for de forrige
Gaming er allerede dybt indlejret i vores ungdomskultur og er på mange måder medvirkende til at hjælpe børn og unge til at forme deres identitet og skabe nye fællesskaber.
Vidste du?
At esport som "læringsarena" er i kraftig vækst? Esport er allerede blevet en af vigtigste udviklings- og læringsfremmende aktiviteter for børn og unge.
Til gengæld er der rift om dig, som kan sætte rammer, definere læringsmål og opbygge kvalificerede forløb.
Brug for fagfolk
For at vi fortsat kan understøtte den positive udvikling, kræver det dygtige trænere og fagfolk, som kan undervise, støtte og vejlede børn og unge på deres rejse. Både foreninger, skoler, klubber og institutioner står netop og mangler disse trænere og fagfolk til at kvalificere arbejdet.
Og det er der god grund til.
Interessen for esport og gaming har aldrig været større, og alt tyder på, at det er kommet for at blive – og faktisk viser undersøgelser, at "når lærere bruger digitale og analoge spil i undervisning, bliver børnene mere motiverede og trives bedre" (Forskerzonen/Videnskab.dk). Det fremmer positiv adfærd og eleverne føler sig mere inkluderet, viser forskningen.
Ligeledes peger erfaringer og forskning på, at gaming og esport generelt – ikke kun i forhold til børn og unge – har indbygget motiverende forhold, der direkte er rettet mod udvikling af kompetencer i forhold til projektstyring, kompetencer til koordinering, kommunikation og samarbejde og konkrete it-kompetencer.
Ups - vi kan ikke vise dig videoen
Du skal tillade personlige cookies for at se den.
Målgruppe for kurset
Kurset er for dig, som er ledig og gerne vil arbejde med esport i dit næste job.
Du kan eksempelvis være uddannet pædagog eller lærer. Du kan også have en helt anden baggrund, men med et ønske om at arbejde inden for det pædagogiske felt.
Nedsat arbejdsevne er i udgangspunktet ingen hindring for deltagelse - men kontakt os, hvis du har spørgsmål eller særlige behov.
Jobtitler og arbejdsområder omfatter typisk:
- Esport underviser (eksempelvis i fritidstilbud)
- Pædagog
- Lærer
- Udviklingskonsulent
- Specialistjobs i IT-virksomheder
- Analysearbejde
- Projektledelse
- HR og kompetenceudvikling
Arbejdsopgaver er eksempelvis:
- at skabe leg og motivation hos de unge for at møde op i klubberne/ungeværker
- at danne fællesskaber og skabe trivsel
- at skabe struktur for gaminginitiativer og lokaler
- at udforme skærm- og mediepolitik
- at assistere lærere og pædagoger
Udbydes i samarbejde med Astralis
Undervisningen på kurset varetages af Astralis.
Astralis er en førende esports-organisation, der driver fire hold under Astralis-brandet: i Counter-Strike (CS2) og FIFA.
Astralis blev den mest vindende organisation i Counter-Strike Global Offensive, og har siden vundet stor anerkendelse i Danmark. Blandt andet grundet Astralis' arbejde med gaming som en naturlig del af moderne ungdomskultur.
Med en banebrydende performancemodel og et aktivt talentprogram sigter Astralis mod at nå bredere målgrupper og fremme investeringer i esports-industrien, mens de arbejder for en positiv og balanceret livsstil for deres spillere.
Dine undervisere
- Asger Ravn Nissen, kandidat i sportspsykologi og specialkonsulent hos Astralis
- Sofus Bynge, kandidat i digital kultur og specialkonsulent hos Astralis
Kompetencemål:
- Kunne udvikle undervisningspraksis alene og i samarbejde.
- Kunne varetage forskellige funktioner i relation til undervisningsforløb.
Viden:
- Have viden om og forståelse af, hvorledes pædagogiske og didaktiske teorier og metoder kan anvendes inden for ungdoms- og voksenundervisning.
- Have forståelse af roller og kommunikationsformer i undervisningspraksis.
Færdigheder:
- Kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisningsforløb.
- Kunne vurdere praksisnære problemstillinger knyttet til undervisning og på baggrund heraf tilrettelægge undervisning ud fra mål, indhold og valg af organisationsformer.
- Kunne kombinere og anvende forskellige funktioner som underviser.
Kursusplan
Undervisning
Uge 34 | Fokus: CSGO
Uge 35 | Fokus: Fortnite
Uge 36 | Fokus: MinecraftUgerne følger nedenstående plan:
- Mandag og tirsdag, fysisk undervisning
Praksisundervisning i spillenes elementer og muligheder. Læringsteori. Andre emner som skærmetik og ungdomskultur- Onsdag, Online selvstudie med en halv times check-in og check-out i løbet af dagen
Lektier. Koordinering ift. praktik med mere.
- Torsdag, fysisk undervisning
Didaktik og læringsteori samt tilrettelæggelse af undervisningsmoduler og -forløb.- Fredag, liveundervisning kursister imellem
Supervision, kursister "afprøver" undervisning på hinanden.Fysisk undervisning foregår hos Astralis Nexus (v. Tivoli)
Praktikforløb
De fleste kursister vil komme i praktik i institutioner med tilknyttede ungdomsklubber eller ungenetværk (4. klasse +).
Andre vil kunne tilbydes praktik i SFO'er / KKFO'er (indtil 3. klasse), mens atter andre vil kunne tilbydes praktik i skoler med Minecraft på skemaet eller i skoler med esport som valgfag i udskolingen.
- Kursister matches i praktiksted efter ønsker i forhold til målgruppe, lokation osv.
- Kursister er i praktik i grupper af 2.
- De bliver hjulpet undervejs og sparrer løbende med hinanden.
- Astralis står for at finde praktikpladser.
Afrunding og opsamling
- Kursister præsenterer deres forløbserfaringer.
- Buffer til ekstraundervisning i forhold til efterspørgsel.
- Evaluering af kursus.
Hvor i landet er kurset godkendt?
Regionale postivlister
Forløbet er godkendt på den regionale positivliste for:
- Hovedstaden (248)
Bor du på Sjælland eller Bornholm, kan kurset også godkendes via de regionale lister, da kurset er godkendt i den tilstødende region.
CS:GO, Fortnite og Minecraft
Forløbet tager udgangspunkt tre af de mest udbredte spil blandt unge: CS:GO, Fortnite og Minecraft. Andre titler kan dog også komme på tale.
CS:GO
Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) er et taktisk first person shooter - spil fra Valve. Spillet består af to hold, som konkurrerer om at fuldføre mål i spillet.
CS:GO kan rumme et potentielt meget højt færdighedsniveau hos den enkelte spiller. Samarbejdsevner og strategisk kunnen har gjort spillet til en hjørnesten inden for esport, med store turneringer og en engageret fanbase.
Fortnite
Fortnite, udviklet af Epic Games, kombinerer overlevelse og konstruktion i en unik Battle Royale-oplevelse. Spillere kæmper mod hinanden på en krympende ø, mens der bygges strukturer til beskyttelse.
Med sine konstante opdateringer, kreative muligheder og samarbejde med populære medier har Fortnite tiltrukket millioner af spillere, hvilket gør det til et af de største online spil og en stor aktør på esports-arenaen.
Minecraft
Minecraft er et populært sandkassespil udviklet af Mojang. I Minecraft udforsker, bygger og overlever spillerne i en uendelig blokverden, hvor spillere samler ressourcer og beskytter sig mod fjender.
Med sin karakteristiske pixelgrafik og brugergenererede indhold er Minecraft blevet et kulturelt fænomen. Spillet bruges ofte i undervisning for at udvikle kreativitet og problemløsningskompetencer.
Roblox
Roblox er en online platform, hvor brugere kan spille og skabe spil. Roblox giver alle mulighed for at lave egne spil ved hjælp af simpel programmering. Dermed er der ikke tale om et traditionelt spil, men derimod en virtuel verden, hvor et væld af brugerskabte spil er tilgængelige.
Brugere kan designe deres egne karakterer og interagere med andre i diverse spil og miljøer. Det er populært blandt børn og unge, da det kombinerer kreativitet med socialt samvær. Platformen understøtter læring i programmering og spiludvikling på en sjov og tilgængelig måde.
Esport bruges også indenfor rekruttering, onboarding og kompetenceudvikling
Dertil bliver esport også brugt som rekrutteringsplatform og træningsmetode for Forsvaret, Politiet, Rederiforeningen, Microsoft, PwC, Capgemini mv. Der er altså en foreløbig konsensus om, at esport både hjælper onboarding på skoler, fastholdelse, trivsel og derudover er med til at forbedre de unges læring, udvikling og karrieremuligheder i fremtiden. Med andre ord er der kæmpe potentiale i brugen af esport i mange forskellige sammenhænge – og kurset her vil klæde dig på med en grundlæggende viden til at arbejde med esport og gaming i praksis.
Esporten har vokset sig stor uden opsyn fra de ældre generationer
En del af arbejdet består derfor i at forstå den digitale hverdag, de yngre generationer befinder sig i. Desuden har digitaliseringen skabt næsten uendelige mange muligheder og veje man som ung kan gå,
I 2021 kan vi med sikkerhed sige, at esport er kommet for at blive, og at det vil fylde meget både i det fremtidige ungdoms- og erhvervsliv.
Forudsætninger
Du behøver ikke at have særlige forudsætninger for at deltage på forløbet.
En generel viden om IT, esport og ungdomskultur, kan dog være fordelagtigt, men er ikke et krav.
Dele af kursusmaterialet kan være på engelsk, så gode engelskkundskaber er en klar fordel.