Procesfacilitering er et pædagogisk kursus, hvor du som studerende opnår både teoretisk og især praktisk viden om, hvordan du kan anvende kunstneriske processer som et middel til at få hvert enkelt barn til at udfolde sit personlige potentiale.

I et levende og trygt miljø kommer du både til at arbejde med dig selv og eget personlige potentiale. Du får indgående kendskab til hvordan du bruger Bloom Institute’s målrettede metode i egen praksis med børn.

Indhold på kurset

Målet med kurset er blandt andet, at du udvikler kompetencer som facilitator af læringsforløb for børn herunder:

  • Bevidsthed om eget potentiale og tydeliggørelse af egen arbejdsprofil (rollen som facilitator)
  • Et rum til at reflektere over eget pædagogiske arbejde og dermed udvikle egen faglighed
  • Teoretisk og praktisk viden om at designe læringsrum
  • Værktøjer til at fremme handlekraft hos børn og Metoder til at udvikle børns selvstændighed i et fællesskab
  • Anvendelse af dannelsesdidaktik
  • Organisatorisk procesforståelse
  • Individualiseret og afprøvet værktøjskasse med procesfaciliteringsværktøjer, metoder og praktiske øvelser

På kurset anvendes kunsten som metode til at udvide paletten af faciliteringsgreb.

Undervisningen på kurset varetages af Bloom Institute

Bloom Institute er specialiseret i at skabe læringsforløb, der udfolder børn og unges medfødte skaberkraft, styrker deres handlekraft og i et fællesskab får dem til at stå stærkere som dem, de er.

Læs mere på bloom.institute.

Målgruppe for uddannelsen

Er du ledig akademiker, kunstner, lærer eller pædagog? Eller noget helt andet?

Uafhængigt af branche og baggrund er dette kursus i Procesfacilitering noget for dig, hvis du vil styrke dine evner til at facilitere processer for børn og unge.

Udover adgangskravene, som du kan læse mere om her, er der er ingen andre forudsætninger for at deltage på kurset, end at du gerne vil lære hvordan du kan blive en autentisk facilitator af processer af enhver art. Teoretisk såvel som og praktisk.

Kunst

Vi sætter fokus på kunst som metode til at øge børnenes evner til at tænke abstrakt, arbejde med noget, der er større end dem selv og til at opleve flow i deres arbejdsprocesser.

Du bliver både undervist i teori omkring kunstens indvirkning på mennesker, og professionelle kunstnere lærer dig konkrete tekniker indenfor fx keramik og billedkunst.

Handlekraft

Vi arbejder med metoder og teknikker, der understøtter børns selvstændighed og deres evne og mod til at stå stærkt i et fællesskab som dem, de er.

Og vi sætter fokus på børns motivation – på den måde giver vi børn mulighed for at beskæftige sig med det, de brænder for. Nu og i deres videre liv.

Fællesskab

Bloom Institute har gennem mange års erfaring i arbejde med børn og voksne, udviklet en metode, der kan favne endnu flere børn. Løsningen har vi hentet i den kunstneriske skabelsesproces, hvor man afprøver teknikker og metoder – og gør idéer til virkelighed.

Metoden kan anvendes som pædagogisk greb i al slags arbejde med børn og unge.

Planlagte kursusforløb

  • Gentofte

    20. september 2021

    • PROCFAC-6161-200921-Bloom-DA

      • Starter 20. september 2021
      • Slutter 26. oktober 2021
      • Dette kursus er på dansk
    • Fremmøde

      • 20. september
      • 21. september
      • 27. september
      • 28. september
      • 4. oktober
      • 5. oktober
      • 11. oktober
      • 12. oktober
      • 25. oktober
      • 26. oktober
    • Bloom Institute

      Adolphsvej 59
      2820 Gentofte

    Lukket for tilmelding
  • Aarhus

    7. oktober 2021

    • PROCFAC-6168-071021-NOLA-DA

      • Starter 7. oktober 2021
      • Slutter 12. november 2021
      • Dette kursus er på dansk

      Efterårsferie i uge 42

    • Fremmøde

      • 7. oktober
      • 8. oktober
      • 14. oktober
      • 15. oktober
      • 28. oktober
      • 29. oktober
      • 4. november
      • 5. november
      • 11. november
      • 12. november
    • Nordic Online Learning Academy

      Hveensgade 5, 1
      8000 Århus C

    Lukket for tilmelding
  • Gentofte

    8. november 2021

    • PROCFAC-6162-081121-Bloom-DA

      • Starter 8. november 2021
      • Slutter 7. december 2021
      • Dette kursus er på dansk
    • Fremmøde

      • 8. november
      • 9. november
      • 15. november
      • 16. november
      • 22. november
      • 23. november
      • 29. november
      • 30. november
      • 6. december
      • 7. december
    • Bloom Institute

      Adolphsvej 59
      2820 Gentofte

    Lukket for tilmelding

Skal vi ringe dig op?

Ja, tak - jeg vil gerne vide mere om, hvordan jeg kommer på Procesfacilitering

Er du jobkonsulent?

Du kan tilmelde en borger til et kursusforløb, hvis du på forhånd har aftalt det med vedkommende og har fået tilladelse til at overføre borgerens personoplysninger til Nyledige.

Jobkonsulent: Reservér plads til en borger på PROCFAC

Formularens oplysninger overføres til Nyledige.dk via en sikker, krypteret forbindelse.
Vær meget opmærksom på, at du som databehandler har et ansvar for borgerens personoplysninger.
Du skal sikre dig på forhånd, at du har hjemmel til at tilmelde borgeren.

Når du reserverer en plads til en borger på et kursus, har vi brug for nogle oplysninger om borgeren. Vi skal bruge borgerens fødselsdato, navn og adresse. Vi skal også have borgerens e-mail adresse og et telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med vedkommende.

Vi behandler oplysningerne forsvarligt og fortroligt, men både du og borgeren skal være opmærksomme på, at vi i nogle tilfælde har brug for at kunne dele dem med andre. Det kan f.eks. være den samarbejdspartner, som står for afholdelsen af kurset, eller det kan være underviseren på kurset.

Du kan læse mere om Nyledige.dks persondatapolitik her (åbner i en ny fane)

Jobcenter

Kursus

Borger

Moduler på kurset i procesfacilitering

Modul 1 - Personlig profil

I modul 1 kommer du til at kende dit personlige potentiale og lære at kunne omsætte det. Dette spiller ind som grundlaget for de næste moduler og for dit virke som procesfacilitator.

Vi arbejder med kortlægning af status quo, som definerer udgangspunktet for hvor du står lige nu i din arbejdsprofil.

Vi kortlægger vision, drivkraft, værdier og optimale betingelser, så du fremover bevidst kan bruge dig selv optimalt i de processer og opgaver, du indgår i.

Vi arbejder desuden med mod som den grundlæggende barriere for at forløse dit potentiale.

Arbejdet med den personlige profil er et gennemgående værktøj, som kobles på teori og praksis gennem hele forløbet, og dermed gør kurset nemmere at omsætte efterfølgende.

Model for Personlig Profil:

Kobling til dig selv

image

Værktøjer:

Igennem fysiske øvelser kortlægger vi status quo, vision, værdier, drivkraft, optimale arbejdsbetingelser, mod og action steps mod visionen.

Modul 2 - Procesfacilitering: Metode & teori

I modul 2 er der fokus på mennesket som udgangspunkt for facilitering. Vi gennemgår teori om processer og rollen som procesfacilitator forbundet med din egen personlige profil.

 Gennem teori og metode bevidstgør vi hvad en proces er og hvordan bruger jeg mig selv bedst muligt ift. planlægning og afvikling af processer, koblet til egen profil.

Vi gennemgår pædagogik og dannelsesdidaktik for at forstå målgruppen, der skal faciliteres.

Vi kobler teori og værktøjer til at facilitere med praksis cases, går ind i proces greb samt hvordan der kan holdes et meta blik på den proces, du faciliterer samtidigt med at holde et meta blik på egen position som facilitator.

Værktøjer:

Du lærer diverse modeller om selvstændighed og dannelsesdikaktik samt forskellige faciliteringsværktøjer og læring af procesgreb til brug i processer, mens der faciliteres.

Modul 3 - Procesfacilitering: Test i praksis

Modul 3 er struktureret som en kombination af teori og praksis. Vi går i dybden med målgrupper og forståelsen af kreative processer samt test i praksis.

Her forbinder vi metode og teori i kortere og længere praksisøvelser på gulvet, hvor du afholder processer, reflekterer og evaluerer på egne og andres processer.

Værktøjer:

Du lærer flere rammeværktøjer til udvikling, afvikling og evaluering af en proces. Derudover skal du beskæftige dig med et værktøj til at tjekke ind med din egen personlige profil, så du kan afstemme processen løbende med din vision og optimale arbejdsbetingelser.

Modul 4 - Jeg i min faglighed

I det sidste modul forbindes profil, faglighed og facilitering.

Vi afslutter modulet med at gå i gang med den forestående erhvervscase, så den kan understøtte din vej ud i at facilitere processer.

Vi opsamler erfaringerne fra de 3 første moduler og evaluerer og sammenfletter det i egen erhvervscase.

Du går herfra med en tydelig profil og tasken fuld af værktøjer.

Forløbet afsluttes med erhvervscase og mundtlig eksamen.

Hvor i landet er kurset godkendt?

Regionale positivlister

Akademimodulet Procesfacilitering (37654) fremgår af de regionale positivlister for:

image
  • Hovedstaden (23)
  • Sjælland (219)
  • Nordjylland
  • Østjylland

Bor du i Vestjylland, Sydjylland, på Fyn eller Bornholm kan kurset også godkendes via de regionale lister, da disse regioner er tilstødende til regioner, hvor kurset er godkendt.

Det er enkelt at tilmelde dig uddannelsesforløbet - vi hjælper dig med det hele. Find først den ønskede startdato herunder og reservér en plads ved at klikke på den grønne knap.

Du vil blive bedt om at angive Jobcenter samt dit navn, adresse, fødselsdato og kontaktinformation. 

Vi reserverer efterfølgende pladsen på holdet med det samme, og kontakter dig hurtigst muligt for det videre forløb.

Husk at vedlægge dokumentation:

Krav til dokumentation er eksamensbevis for højest fuldførte uddannelse, samt et CV, der dokumenterer minimum 2 års relevant erhvervserfaring.

Opfylder du ikke adgangskravene til akademiuddannelsen, skal der laves en realkompetencevurdering. Kontakt os for mere information.

Har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte os på info@nyledige.dk eller telefon 7022 7226.

Om underviserne

Julie Pi er underviser og leder af Bloom Institute. Hun er specialist i at omsætte kunst og de kunstneriske processer til læringsforløb, hvor kunst ikke er målet, men midlet til øget innovation. Kunst og iværksætteri har været gennemgående elementer gennem 10 års erfaring som professionel musiker og undervisning i musik, samt 15 års erfaring med strategisk udvikling og innovation i private og offentlige virksomheder.

Laura Grohl er underviser og procesfacilitator.  Laura coacher desuden iværksættere med fokus på sociale projekter og bæredygtighed. Hun er uddannet Kaospilot med erfaring som proceskonsulent inden for organisatorisk udvikling med fokus på gruppedynamik og samskabelse både herhjemme og i udlandet.

Gry Ravn er selvstændig iværksætter og underviser i kunstneriske processer, intuition og personligt lederskab. Hun er uddannet i Performance Design fra RUC, og har blandt andet erfaring som procesleder fra DGI og som Innovationschef i Gentofte kommune.

Reservér en plads på KURSUS

Når du reserverer en plads på et kursus, har vi brug for at indsamle nogle oplysninger om dig. Vi skal bruge din fødselsdato, dit navn og din adresse. Vi skal også have din e-mail adresse og et telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med dig.

Afhængigt af din situation skal vi også bruge oplysninger om dit Jobcenter (hvis du er ledig) eller din arbejdsplads (hvis du er i job).

Vi behandler dine oplysninger forsvarligt og fortroligt, men gør opmærksom på, at vi har i nogle tilfælde har brug for at kunne dele dem med andre. Det kan være en jobkonsulent, som skal bevilge kurset; det kan være den samarbejdspartner, som står for afholdelsen af kurset; eller det kan være underviseren på kurset.

Du kan læse mere om Nylediges persondatapolitik her (åbner i en ny fane)

Hvilken beskrivelse passer på dig?

    • Når du selv betaler for kurset, skal du ikke udfylde mere på denne side.
      Du kan fortsætte til næste side.

Udfyld og indsend formularen med dine personlige oplysninger - så reserverer vi en plads til dig