Ungdomsliv, læring og esport
Tilrettelagt på baggrund af akademimodulet Didaktik og undervisningsmetode fra Akademiuddannelsen i Ungdoms- og voksenundervisning
Esporten har vokset sig stor uden opsyn fra de ældre generationer. Her er uddannelsen for dig, som vil arbejde med esport og ungdomskultur i dit næste job.
- Godkendt på den nationale positivliste, nr. 37569 (A-kasse)
- Godkendt på flere regionale positivlister (Jobcenter)
- 10 ECTS point
- Få viden, værktøjer og metoder til at arbejde med børn og unge
- Fjernundervisning: Kom på kursus uanset hvor du bor
- Undervisning på dansk
Pris: Godkendes af jobcenter / A-kasse
- Nyledige.dk
- Kurser
- Ledelse, læring og undervisning
- Ungdomsliv, læring og esport - godkendt kursus for ledige
Esport kommer til at være for de næste generationer, hvad sport var for de forrige. Gaming er allerede dybt indlejret i vores ungdomskultur. Og er på mange måder medvirkende til at hjælpe børn og unge til at forme deres identitet og skabe nye fællesskaber.
For at vi fortsat kan understøtte den positive udvikling kræver det dygtige trænere og fagfolk, som kan undervise, støtte og vejlede børn og unge på deres rejse. Både foreninger, skoler, klubber og institutioner står netop og mangler disse trænere og fagfolk til at kvalificere arbejdet. Og det er der god grund til. Interessen for esport og gaming aldrig været større og alt tyder på, at det er kommet for at blive – og faktisk viser undersøgelser, at "når lærere bruger digitale og analoge spil i undervisning, bliver børnene mere motiverede og trives bedre" (Forskerzonen/Videnskab.dk). Det fremmer positiv adfærd og eleverne føler sig mere inkluderet, viser forskningen.
Ligeledes peger erfaringer og forskning på, at gaming og esport generelt – ikke kun i forhold til børn og unge – har indbygget motiverende forhold, der direkte er rettet mod udvikling af kompetencer i forhold til projektstyring, kompetencer til koordinering, kommunikation og samarbejde og konkrete it-kompetencer.
Esport bruges også indenfor rekruttering, onboarding og kompetenceudvikling
Dertil bliver esport også brugt som rekrutteringsplatform og træningsmetode for Forsvaret, Politiet, Rederiforeningen, Microsoft, PwC, Capgemini mv. Der er altså en foreløbig konsensus om, at esport både hjælper onboarding på skoler, fastholdelse, trivsel og derudover er med til at forbedre de unges læring, udvikling og karrieremuligheder i fremtiden. Med andre ord er der kæmpe potentiale i brugen af esport i mange forskellige sammenhænge – og kurset her vil klæde dig på med en grundlæggende viden til at arbejde med esport og gaming i praksis.
Esporten har vokset sig stor uden opsyn fra de ældre generationer
En del af arbejdet består derfor i at forstå den digitale hverdag, de yngre generationer befinder sig i. Desuden har digitaliseringen skabt næsten uendelige mange muligheder og veje man som ung kan gå,
I 2021 kan vi med sikkerhed sige, at esport er kommet for at blive, og at det vil fylde meget både i det fremtidige ungdoms- og erhvervsliv.
Udbydes i samarbejde med UCL
Didaktik og undervisningsmetode er en del af akademiuddannelsen i ungdoms- og voksenundervisning. Faget udbydes af UCL i samarbejde med Nyledige.dk. UCL er en statslig uddannelsesinstitution med udbudsret til at levere uddannelser på akademiniveau.
Undervisningen på kurset varetages af Esport Danmark.
Esport Danmark er det landsdækkende forbund, der varetager alle led i esportens fødekæde. Fra bredden, talentudvikling til fremme af esportsudøvere, der dyrker sporten på elitevilkår.
Planlagte kursusforløb
Online
26. april 2021
ESPORT-5805-260421-E-DA
- Starter 26. april 2021
- Slutter 9. juni 2021
- Dette kursus er på dansk
E-learning
Dette kursus afvikles som ren e-learning uden tilstedeværelsesundervisning. Der er tilknyttet en online mentor gennem hele forløbet
Skal vi ringe dig op?
Ja, tak - jeg vil gerne vide mere om, hvordan jeg kommer på Ungdomsliv, læring og esport
Er du jobkonsulent?
Du kan tilmelde en borger til et kursusforløb, hvis du på forhånd har aftalt det med vedkommende og har fået tilladelse til at overføre borgerens personoplysninger til Nyledige.
Om uddannelsen
Igennem forløbet klædes du på med teoretisk og praktisk viden, som skærper din forståelse for nutidens ungdomskultur.
Du får viden, værktøjer og metoder til at arbejde med børn og unge i, og uden for, esport.

Vidste du?
At esport som "læringsarena" er i kraftig vækst? Esport er allerede blevet en af vigtigste udviklings- og læringsfremmende aktiviteter for børn og unge.
Til gengæld er der rift om dig, som kan sætte rammer, definere læringsmål og opbygge kvalificerede forløb.
Det lærer du på forløbet:
- Du får indsigt, forståelse og færdigheder til at analysere og forholde dig kritisk til digital kultur, forbrugerkultur, kulturforandringer og sociale medier.
- Du udvikler forståelse og færdigheder til at arbejde pædagogisk og didaktisk med undervisningsforløb i relation til gaming og esport.
- Du får teori, metoder og konkret viden om anerkendelse, inklusion, sprog, mål, feedback og forældresamarbejde i arbejdet med børn, unge og esport.
- Du lærer om vigtigheden af motivation, relationer, mindset og stresshåndtering i arbejdet med børn, unge og esport gaming.
- Du får en grundig introduktion til vigtigheden af sundhed, velvære og fitness i esportsbranchen.
- Du lærer om de psykologiske krav og teknikker til at forbedre ydeevnen.
- Du lærer om værdien af fysisk og mental sundhed, modstandshåndtering, team og holdarbejde.
- Du lærer hvordan du foreslår metoder til at styrke læring, trivsel og udvikling.
Adgangskrav
For at blive optaget på akademimodulet, skal du først og fremmest have mindst to års erhvervserfaring.
Dernæst skal du have gennemført en af nedenstående uddannelser:
- Relevant erhvervsuddannelse (EUD)
- Grunduddannelse for voksne (GVU)
- Gymnasial uddannelse (STX, HTX, HHX)
- Anden relevant uddannelse på mindst samme eller højere niveau end ovenstående
Opfylder du ikke kravene?
Du kan også blive optaget på dine realkompetencer, hvis de anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne. Det afklares ved en individuel vurdering – kontakt os for mere information.
Målgruppe for kurset
Kurset er for dig, som er ledig og gerne vil arbejde med esport i dit næste job.
Du kan eksempelvis være pædagog, lærer, vejleder eller noget helt tredje. Kurset kvalificerer dig til at inddrage esport og gaming som en seriøs, meningsfuld og anerkendt aktivitet led i børn og unges udviklings- og læreprocesser.
Jobtitler og arbejdsområder omfatter typisk:
- Esport underviser (eksempelvis i fritidstilbud)
- Pædagog
- Lærer
- Udviklingskonsulent
- Specialistjobs i IT-virksomheder
- Analysearbejde
- Projektledelse
- HR og kompetenceudvikling
Forudsætninger
Udover at opfylde adgangskravene, behøver du ikke at have særlige forudsætninger for at deltage på kurset.
En generel viden om IT, esport og ungdomskultur, kan dog være fordelagtigt, men er ikke et krav.
Dele af kursusmaterialet kan være på engelsk, så gode engelskkundskaber er en klar fordel.
Kompetencemål:
- Kunne udvikle undervisningspraksis alene og i samarbejde.
- Kunne varetage forskellige funktioner i relation til undervisningsforløb.
Viden:
- Have viden om og forståelse af, hvorledes pædagogiske og didaktiske teorier og metoder kan anvendes inden for ungdoms- og voksenundervisning.
- Have forståelse af roller og kommunikationsformer i undervisningspraksis.
Færdigheder:
- Kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisningsforløb.
- Kunne vurdere praksisnære problemstillinger knyttet til undervisning og på baggrund heraf tilrettelægge undervisning ud fra mål, indhold og valg af organisationsformer.
- Kunne kombinere og anvende forskellige funktioner som underviser.
Kursusplan
Uge 1
- Udvikling af esport gennem tiden/hverdagens forståelser
- Relationerne gennem viden/social kapital
- Omskiftlighed og omstillingsparathed
- Tid >Penge og demokratisering af kulturskabelse
Uge 2
- Mål, succeskritierer og feedback
- Anerkendelse, magt og inkluderende arbejde
- Forældresamarbejde
- Sprog, konflikthåndtering og professionel kommunikation
Uge 3
- Relationsopbygning
- Mindset og motivation
- Kompetenceudvikling
- Stress i esport
Uge 4
- Holdsport, teams og roller
- Self Determination Theory
- Performance tilgang til esport
- Modstandshåndtering
Uge 5-6
I uge 5-6 skal du som kursist udarbejde en kort undersøgelse i en esportsforening.
I starten af uge 5 får du undervisning i hvordan du kan udarbejde en design for undersøgelse af esports-praksis. Herunder viden om forskellige kvantitative og kvalitative metoder, eksempelvis spørgeskema, deltagerobservation, semi-struktureret interview, observation og analyse af empiri fra praksis, som kan bruges til prøven.
I starten af uge 6 præsenteres dine og dine medkursisters fund i esportsforeninger. I præsenterer derudover jeres blog.
Resten af uge 6 får du vejledning og tid til at arbejde med din afsluttende eksamensopgave.
Foto: Esport Danmark
Formalia
Modulet består af seks ugers undervisning.
Derudover vil der være selvstudier, hvor det blandt andet forventes:
- at der læses i de udleverede bøger, artikler og film.
- at der skal oprettes en blog, vlog eller en kombination, som løbende skal opdateres med indhold. Indholdet skal afspejle, dine egne refleksioner over hvilke kursusemner som har været relevante for dig - og hvorfor.
- at der afsluttes med en mundtlig prøve kombineret med praktisk produkt og synopsis
Hvor i landet er kurset godkendt?
National positivliste
Didaktik og undervisningsmetode er godkendt som jobrettet uddannelse, og fremgår af den nationale positivliste med akademikode 37569.
Er du berettiget til jobrettet uddannelse, er det din A-kasse som skal godkende din deltagelse. Læs mere om jobrettet uddannelse her.
Regionale postivlister
Ungdomsliv, læring og esport er godkendt under "Alm. undervinisngskompetence" (nr. 648) på den regionale positivliste for:
- Sydjylland
Bor du på Vest-, Østjylland eller på Fyn, kan kurset også godkendes via de regionale lister, da kurset er godkendt i den tilstødende region.