Top4: Sådan bliver du fundet af arbejdsgiverne

Du bliver googlet, når du søger jobs. Hver gang du sender en ansøgning og et CV afsted til en potentiel arbejdsgiver, skal du som udgangspunkt regne med, at der vil blive søgt på dit navn. Husker du at gøre det samme med jævne mellemrum? Der er måske et par uheldige overraskelser i vente...

image

Der er to åbenlyse strategier: du kan enten forsøge at gemme dig, eller sørge for at det, der kommer frem om dig i søgemaskinerne er indhold, der taler til din fordel. Og helt ærligt - det er næsten umuligt at gemme sig.

Du kan derfor lige så godt udnytte de muligheder, der opstår, ved at kunne blive fundet på nettet. Her får du en hurtig top 4 med forslag til, hvordan du kan blive mere synlig på nettet - på den gode måde.

Søg på den rigtige måde

Det er vigtigt, at du starter et privat browservindue, når du skal undersøge, hvad der kan søges frem om dig selv. Dermed vil de søgeresultater du får blive mere gennemsnitlige, og i højere grad ligne dem en eventuel arbejdsgiver vil finde. Du kan ikke være 100% sikker - for eksempel tilpasser Google også søgeresultaterne efter, hvor i landet du befinder dig - men det hjælper.

 Sådan åbner du et privat browservindue:

Google Chrome: CTRL + SHIFT + N (Windows)
Google Chrome: ⌘ + SHIFT + N (Mac)

Firefox: CTRL + SHIFT + P (Windows)
Firefox: ⌘ + SHIFT + P (Mac)

Safari: ⌘ + SHIFT + N (Mac)

Microsoft Edge: CTRL + SHIFT + P (Windows)

Søg i både Google, Bing og DuckDuckGo.

Søg efter dit navn i flere varianter:

  • fornavn efternavn: Kim Larsen
  • "fornavn efternavn": "Kim Larsen" (Frasesøgning. Citationstegnene gør, at der kun søges på de to ord, når de står ved siden af hinanden)
  • "fornavn mellemnavn(e) efternavn": "Kim Melius Flyvholm Larsen" (det er ikke altid ens mellemnavn bliver brugt)
  • fornavn efternavn by: Kim Larsen Odense

Eksperimenter, og sørg for at bladre to-tre sider frem. Det er de færreste, som vil forsøge at bladre videre end det.

Glem ikke at tjekke billedresultater

Oftere end du aner, er der ubehagelige overraskelser i vente når du tjekker billedresultaterne i dine søgninger. Googles billedsøgning er den altdominerende, men alle de store søgemaskiner har en funktion til søgning i billedresultater.

Det er derfor vigtigt, at man husker at tjekke dér også. Læs mere om hvordan du kan gøre noget ved uheldige søgeresultater i dette blogindlæg.

 TIP:

Det kan være rigtig svært at få fjernet noget, man ikke vil have bliver fundet - så det bedste du kan gøre, er simpelthen at begrave det. Sørg for at være aktiv på så mange medier, at det bliver det gode, som kommer op i toppen af søgningen.

Tag dit navn

Få fingrene i dit navn på alle de tjenester, du kan komme i tanke om. LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram er de indlysende valg.

Overvej at tilmelde dig kommunikationsforum.dk

I Danmark rangerer resultater fra Kommunikationsforum desuden altid højt. Så søger du jobs som bare lugter en smule af kommunikation, webudvikling, grafisk arbejde eller lignende, kan det klart anbefales at have en profil dér.

Tilpas webadressen til dine offentlige profiler på LinkedIn og Facebook

På Facebook og LinkedIn har du mulighed for at tilpasse webadressen til din offentlige profil ("Vanity URL"). Her er det en klar fordel, hvis du vælger at benytte dit navn, som dermed bliver en del af webadressen.

Du kan læse mere om hvordan du indstiller webadressen til din offentlige profil på LinkedIn her.

På facebook skal du ind under "Generelle kontoindstillinger" for at indstille dit brugernavn.

På næsten alle tjenester er brugernavnet unikt. Det betyder, at der kun kan være en, der hedder bentehansen. Kommer der en Bente Hansen til bagefter, må hun kalde sig bentehansen2, bentehansendk eller noget helt tredje.

Derfor kan det være en rigtig god strategi, at sørge for at have sit navn reserveret på alle de tjenester, man kunne forestille sig at komme til at bruge.

TIP:

Det er dårlig stil at oprette brugernavne på tjenester, som du med sikkerhed ved, du ikke kommer til at bruge. Har du ingen planer om at arbejde med lyd, ville det være underligt at reservere sit brugernavn på Soundcloud. Men hvis det er noget du kunne tænke dig at arbejde med i fremtiden - så gør det nu.

Du er hvad du deler - så tænk dig om

På sociale medier er du i en eller anden forstand, hvad du deler - men det har også stor betydning, hvem du deler det med. Du er med andre ord nødt til at være lidt strategisk i din tilgang.

  • Sørg for at have de rette forbindelser, og arbejd målrettet på at skabe dem.

  • Del interessant indhold på Twitter og forsøg at få folk til at følge dig.

  • Opsøg gamle kollegaer, forretningsforbindelser og andre på LinkedIN, og brug statusopdateringerne til at vise dem, hvad du interesserer dig for, og det du har at byde på fagligt, såvel som personligt.

  • Pas virkelig på med at spamme. Ingen gider følge en, som kun forsøger at sælge sig selv, og aldrig indgår i en ordentlig samtale.

Så hvis det eneste du skriver er: "Jeg er cand mag. i dansk og søger et job indenfor markedsføring" - så er det nok begrænset, hvor mange du får til at følge dig. Deler du derimod godt indhold, kommer du med svar og stiller spørgsmål, bliver du en del af samtalen.

Skjul ikke alt på Facebook og Instagram

... og så er du også nødt til at tænke over, hvad du skriver i dine offentlige opdateringer - og indstille dine privatlivsindstillinger (især på Facebook) så du ikke nødvendigvis deler alt, hvad du poster.

Der er en fare ved at indstille privatlivsindstillingerne for stramt på Facebook. Når nogen kommer udefra, uden at være venner med dig, må de meget gerne kunne se lidt om dig.

Hvis alt er lukket til, fungerer Facebook dårligt til personlig branding. Du skal ikke dele alt offentligt, men facebook er faktisk eminent til at fremhæve de enkeltdele du ønsker, at verden skal vide om dig.

  • Du kan læse mere om, hvordan du kontrollerer din synlighed på Instagram her.
  • Privatlivsindstillingerne på Facebook kontrolleres her.

Overvej at få din egen hjemmeside

Køb eventuelt dit navn som domæne - ditnavn.dk. Du kan også oprette en blog på Tumblr, wordpress.com eller lignende tjenester. 

Dit domæne skal pege på noget indhold om dig. Så let som ingenting kan du få det til at pege på din offentlige LinkedIn - profil. Men det er der ikke vundet meget ved i forhold til at blive fundet i søgeresultaterne.

Fidusen ved at have sin egen hjemmeside er dels netop det - men bestemt også at have et sted, hvor du selv kontrollerer tingene. Her skal du ikke overholde formatkrav fra Facebook, LInkedIn eller Twitter, og du kan lægge alt det indhold op, du lyster.

Det nemmeste er at købe domænet på en billig webhost, og så få tilknyttet en Wordpress-blog til det. Det koster ikke ret meget hvert år, og så har du mulighed for virkelig at udbrede din digitale tilstedeværelse.

Dit CV på din egen hjemmeside

Det er vigtigt at fastslå, at du på ingen måde behøver at gøre en karriere ud af at være blogger for at have din egen hjemmeside. Det er generelt en rigtig fin ide at bruge sit eget domæne til simpelthen at vise en digital udgave af sit CV.

Er du lidt fingernem, kan du vælge en hostingudbyder med "one click install" - altså, hvor du uden skal skulle pille ved kode eller lignende kan installere Wordpress på dit eget domæne med et enkelt klik. De fleste udbydere tilbyder denne service, og det virker i reglen også udmærket.

Vælg dernæst et passende CV-tema i Wordpress' eget bibliotek, og udfyld med relevant indhold.

I skrivende stund er, der omkring 40 gratis CV temaer direkte fra Wordpress. Du finder dem her.

TIP:

Husk at tilmelde din nye hjemmeside til Google Search Console (det der hed Webmaster Tools før i tiden), så du sikrer, at den indekseres korrekt.

Dette blogindlæg blev oprindeligt udgivet i 2016, og er opdateret og ajourført i november 2023.

Kristian Høgh Stephansen

Kristian Høgh Stephansen
10. oktober 2023

Få gode råd om jobsøgning

Ugebrev for ledige udkommer hver tirsdag med gode råd om jobsøgning, nyt om arbejdsmarked, ledige jobs og meget meget mere.

Tilmeld dig herunder.

image

Annonce:

image
image
image